WRC Motorsport&Beyond

Geneva Motor Show: Golden Sahara II – protoplasta autonomicznych aut z XX wieku

Geneva Motor Show to nie tylko miejsce do prezentacji nowych modeli. To także miejsce dla motoryzacyjnej sztuki przez duże „Sz”, o czym świadczy koncepcyjny model Golden Sahara II, opracowany wspólnymi siłami przez oponiarską firmę Goodyear i chicagowskie muzeum Klairmont Kolecctions.

W starym ciele, nowatorski duch? Wcale!

Odrestaurowany Golden Sahara II, to kultowy samochód pokazowy, popularny w latach 50-tych i 60-tych, jeden z pierwszych konceptów autonomicznych. Jego niepowtarzalny charakter podkreślają między innymi święcące, przezroczyste opony.

Dwie dekady w ubiegłym wieku (lata 50-te i 60-te) były dla marki Goodyear okresem szczególnie innowacyjnym. Amerykańska marka była wówczas pionierem mobilności, zarówno w zakresie badań Księżyca, jak i bicia lądowych rekordów prędkości. Z kolei udział w projekcie Golden Sahara II jest pierwszym krokiem w kształtowaniu przyszłości autonomicznej motoryzacji, zapowiadają przedstawicieli firmy.

Wysokie loty

Golden Sahara II, stworzony przez Jima Streeta i legendarnego projektanta aut pokazowych George’a Harrisa, był platformą do testowania nowych rozwiązań elektronicznych.

Auto posiada system sterowania – zainspirowaną technologią lotniczą – dźwigną przyspieszania, hamowania i kierowania, oraz automatyczny układ hamulcowy, który wykorzystuje czujniki wykrywające potencjalne przeszkody na drodze samochodu.

Opony opracowane przez jednego z potentatów na rynku pneumatyków zostały w tym projekcie skonstruowane z materiału o nazwie Neothane – przezroczystej gumy syntetycznej. Ogumienie wyposażono w system oświetlenia. Był to element badań amerykańskiego koncernu nad stworzeniem opon, które poprawiałyby widoczność pojazdów w złych warunkach pogodowych. Opracowano też system, który włączał światło w ogumieniu podczas hamowania.

Złote piaski pustyni

W szczycie swojej popularności, Golden Sahara II jeździł po Stanach Zjednoczonych i był pokazywany w telewizji i filmach. Następnie przez ponad 50 lat stał w garażu aż do maja 2018 roku, kiedy to muzeum Klairmont Kollections kupiło go od Mecum Auctions. Pojazd został odrestaurowany z pomocą Speakeasy Customs and Classics w Chicago.

Klairmont Kollections jest prywatnym muzeum w Chicago, niedawno otwartym dla publiczności. Na ponad 9000 mkw powierzchni prezentowana jest eklektyczna kolekcja 300 samochodów. Wśród eksponatów znajdują się pojazdy z przełomu wieków, jak i unikatowe projekty, takie właśnie jak Golden Sahara II.