Małe, ale… ważne. Znaczenie niewielkich części samochodowych bywa przez kierowców mocno bagatelizowane. Tak jest choćby z filtrem paliwa. Regularna wymiana tej części jest niezwykle ważna. Dlaczego? O tym poniżej.
Pamiętajcie, że paliwo, które tankujecie na stacjach, nawet tych renomowanych, nigdy nie jest całkowicie czyste. Zawiera pył oraz rozmaite cząsteczki organiczne i wbrew wszelkim marketingowym zapewnieniom zwykle zawiera sporo wody. To sprawia, że taka mieszanka staje się paliwem zagrażającym silnikowi. Po to właśnie służy sprawny filtr paliwa, którego zadaniem jest właściwe oczyszczenie surowca ze wszelkiego rodzaju niewskazanych „dodatków”.
Kiedy wymieniać filtr paliwa?
Eksperci mechaniki samochodowej w większości są zgodni, że wymiany filtra paliwa należy dokonać przy każdym przeglądzie pojazdu, czyli najrzadziej co 20 tys. kilometrów. Wydaje się to jednak mocno zapobiegawczym rozwiązaniem, gdyż producenci zalecają użytkować jeden filtr o wiele dłużej, nawet przez 100 tys. kilometrów. Należy jednak pamiętać, że bywa to efektem chęci przedstawienia własnego produktu jako wyjątkowo trwałego, a słowa nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Warto być zatem odrobinę bardziej restrykcyjnym niż instrukcja, a już na pewno nie można korzystać z filtra dłużej, niż zaleca producent.
Konsekwencje zwlekania z wymianą
Skutki korzystania z niesprawnego już filtra paliwa początkowo mogą być niezauważalne. Można być jednak pewnym, że prędzej czy później dojdzie do:
- korozji silnika – powoduje ją nadmiar wody w silniku
- uszkodzenia tłoków lub innych elementów silnika – spowodowanych regularną obecnością w silniku rozmaitych zanieczyszczeń
- uszkodzenia wtryskiwaczy – często spotykane głównie w nowszych pojazdach z bezpośrednim wtryskiem
- zapowietrzenia układu – spowodowane przez uniemożliwienie jego przepływu
Od czego zależy czas użyteczności filtra paliwowego?
Jak już wspomniano, nie sposób wskazać szczegółowo, jak długo dany filtr paliwa w konkretnym samochodzie będzie zdatny do użytku, szczególnie że każdy z nich jest nieco inny. Okazuje się, że długowieczność filtra uzależnia wiele czynników, wśród których są:
- jakość filtra – mowa tu głównie o rodzaju użytego materiału filtracyjnego. Obecnie wykonuje się go z włókna poliestrowego lub celulozowego z dodatkiem tworzywa sztucznego
- rodzaj paliwa – choć od tej zasady zdarzają się wyjątki, to zwykle w dieslach żywotność filtrów paliwa jest zdecydowanie krótsza niż w pojazdach benzynowych
- jakość tankowanego paliwa – oczywiście im więcej zanieczyszczeń w paliwie, tym szybsze zużycie filtra, ze względu na wzmożoną eksploatację