WRC Motorsport&Beyond

Fabryka w Martorell – historia hiszpańskiej motoryzacji

W 1993 roku, po zaledwie 34 miesiącach prac budowlanych, swoją pracę rozpoczęła fabryka w Martorell, siła napędowa SEAT-a i symbol rozwoju marki. Od tego czasu SEAT wyprodukował w tym miejscu blisko 10 milionów samochodów w 39 różnych modelach i wersjach.

404 tys. m² laboratorium
Fabryka w Martorell zaczęła działać na powierzchni 404 tys. m². Na przestrzeni lat rozbudowano ją do 2800 tys. m², co odpowiada 400 boiskom do piłki nożnej. W ciągu 25 lat był tu produkowany niemal każdy model – od Toledo po nowy model Arony, van Inca, modele Arosa, Altea oraz kolejne generacje Ibizy i Leona. W fabryce produkuje się obecnie 2300 samochodów dziennie, co oznacza wykorzystanie jej możliwości produkcyjnych na poziomie ok. 95%. Produkcja łącznie 455 000 samochodów w 2017 roku to wzrost aż o 50% od 2009 roku.

W 1993 roku w fabryce w Martorell pracowało 6 000 osób. Obecnie liczba ta jest dwukrotnie większa. 12 000 pracowników dzieli miejsce pracy z ponad 2000 autonomicznych robotów. Zajmują się one montażem konstrukcji samochodów i stanowią około 10% wszystkich robotów przemysłowych w Hiszpanii.

Od 60 do 16 godzin na wyprodukowanie nowego samochodu
Wirtualna rzeczywistość, rzeczywistość rozszerzona i druk trójwymiarowy to kolejne przełomowe rozwiązania, które pojawiły się wraz z rozwojem koncepcji Industry 4.0. W produkcji bardzo pomocne są roboty – 84 „pomocników” nakłada cienkie warstwy lakieru w kabinie lakierniczej, a najnowszej generacji skaner sprawdza gładkość powierzchni w niespełna 43 sekundy. Kiedyś na wyprodukowanie Ibizy potrzeba było 60 godzin – dziś wystarczy zaledwie 16. Oznacza to, że co 40 sekund z zakładu wyjeżdża nowy pojazd.

Przez ćwierć wieku w zakładzie w Martorell wyprodukowano prawie 10 milionów samochodów, które obecnie są eksportowane do 80 krajów.

Tagi: Seat, Fabryka w Martorell, historia motoryzacji,