WRC Motorsport&Beyond

ENEA zainstalowała stacje ładowania EV w Szczecinie

Począwszy od tego tygodnia, użytkownicy EV będą mogli je podładować na ulicy Felczaka przy Urzędzie Miasta, w sąsiedztwie siedziby ZDiTM na ulicy Klonowica oraz na ul. Kazimierza Przerwy-Tetmajera na Pogodnie.

Jak czytamy w komunikacie, montaż oraz uruchomienie stacji to kolejne z realizowanych przez Miasto Szczecin działań, związanych z promowaniem oraz wdrażaniem rozwiązań dotyczących elektromobilności, wpisujących się również w założenia  strategii Floating Garden 2050.

W początkowym okresie użytkowania ze stacji będzie można korzystać nieodpłatnie.  Czas trwania okresu nieodpłatności warunkowany jest zachowaniem trwałości projektu – zakup stacji został dofinansowany ze środków zewnętrznych – oraz kwestią stopnia rozpowszechnienia technologii EV – momentu, w którym dodatkowe zachęty do stosowania takich pojazdów nie będą konieczne. W zamian użytkownicy stacji będą proszeni o czynny udział w pracach nad dalszym rozwojem elektromobilności w Szczecinie poprzez wyrażanie swoich potrzeb i oczekiwań w dedykowanych kwestionariuszach. Z urządzeń korzystać będzie również miejska flota samochodów elektrycznych.

Możliwość oddania stacji do użytkowania to wynik wejścia w życie w dn. 28 lipca br. Ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (miasto czekało na uruchomienie stacji do czasu wprowadzenia przepisów, które miały umożliwić kontrolę techniczną i odbiór urządzeń).

Wybór lokalizacji stacji był przedmiotem kilkumiesięcznych uzgodnień realizowanych z udziałem partnerów Gminy Miasto Szczecin w dziedzinie elektromobilności, z którymi gmina współpracuje w ramach międzynarodowego projektu CAR – Creating Automotive Renewal. Przy wyborze lokalizacji skorzystano z rad partnerów posiadających znaczące doświadczenie w lokalizacji i eksploatacji stacji ładowania samochodów elektrycznych m.in. Industrial Development Centre South (Malmoe, Szwecja – lider projektu), PVA-MV AG (Niemcy), Elektroniczno-Techniczny Uniwersytet DTU (Dania), Region Bornholm (Dania), Miasto Lund (Szwecja), RISE (Szwecja). Obecnie trwają czynności formalne związane z możliwością specjalnego oznakowania miejsc postojowych przy stacjach na ul. Felczaka i Kazimierza Przerwy-Tetmajera, tak by zgodnie z prawem były one dedykowane wyłącznie użytkownikom stacji.

Koszt zakupu stacji to 477 000 zł, w tym dofinansowanie z WFOŚiGW w wysokości 50% (238 500 zł).

Wykonawcą projektu była firma ENEA Serwis Sp. z o.o., która dostarczyła i zamontowała stacje ładowania Efacec model QC45, dystrybuowane przez Garo Polska.

Podstawowe informacje na temat stacji:
– stacja posiada zdolność szybkiego naładowania akumulatora o pojemności 24kWh (np. NISSAN LEAF) od 0 do 80% pojemności baterii pojazdu w czasie do 30 minut.
– urządzenie może pracować w zakresie temperatur od -25° do +50°C.
– poziom generowanego hałasu wynosi poniżej 55 dB we wszystkich kierunkach
– stacja służy do ładowania pojazdów elektrycznych zgodnych ze standardami ładowania CHAdeMO, CCS i AC22,
– stacja wyposażona jest w trzy wyjścia umożliwiające równoczesne ładowanie dwóch pojazdów elektrycznych, w tym pierwszego pojazdu z jednego z wyjść prądu stałego (DC), drugiego z wyjścia prądu przemiennego (AC).

Źródło: Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych – ORPA.PL