WRC Motorsport&Beyond

Elektryczna Kia e-Niro może pochwalić się naprawdę sporym zasięgiem

Nowa Kia e-Niro trafi do sprzedaży w Polsce w pierwszym kwartale 2019 roku i zaoferuje nabywcom zasięg do 485 kilometrów na jednym ładowaniu baterii. Pierwszy w pełni elektryczny crossover marki Kia w europejskiej specyfikacji będzie miał swój debiut podczas październikowego Salonu Samochodowego w Paryżu.

Europejska homologacja według normy WLTP potwierdziła, że zasięg e-Niro – zasilanego przez akumulator litowo-jonowy o pojemności 64 kWh – wynosi w cyklu mieszanym 485 km. Według tej samej normy e-Niro w cyklu miejskim przejedzie do 615 km, czyli więcej niż wiele samochodów z silnikiem benzynowym pod maską.

Po podłączeniu e-Niro do szybkiej ładowarki o mocy 100 kW potrzeba tylko 54 minuty, aby akumulator o pojemności 64 kWh naładować w 80 procentach. e-Niro ze standardowym akumulatorem o pojemności wynoszącej 39,2 kWh również zostało poddane homologacji. Zasięg auta z mniejszym akumulatorem, po naładowaniu go do pełna, wynosi 312 km w cyklu mieszanym według normy WLTP.

Gdy pod koniec 2018 roku rozpocznie się sprzedaż e-Niro, crossover marki Kia będzie jednym z najbardziej wydajnych aut elektrycznych dostępnych na rynku. Nowa Kia e-Niro wykorzystuje podzespoły hybrydowego Niro, którego Kia sprzedała na świecie już ponad 200.000 egzemplarzy. Po drogach Europy jeździ ponad 65.000 hybrydowych crossoverów marki Kia.

Model wyposażony w akumulator o pojemności 64 kWh jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 150 kW (204 KM), który generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 395 Nm, dzięki czemu e-Niro potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy.

Standardowy akumulator o pojemności 39,2 kWh współpracuje z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM), który osiąga maksymalny moment obrotowy o identycznej wartości jak większa jednostka napędowa i zapewnia e-Niro przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h w ciągu 9,8 sekundy. Podobnie jak w wypadku Niro w wersji hybrydowej oraz Niro w wersji hybrydowej typu Plug-in, e-Niro ma napęd na przednie koła.

Kia wyposażyła e-Niro w szereg technologii zwiększających wydajność akumulatora i poprawiających zasięg samochodu, w tym w odzysk energii hamowania, w podpowiedzi nawigacji zależne od ukształtowania terenu na trasie przejazdu (CGC – asystent pokonywania zakrętów) i w podpowiedzi dotyczące stylu jazdy uwzględniające sytuację na trasie (PEC -asystent zarządzania energią w oparciu o przewidywany profil trasy).

Technologie te umożliwiają kierowcom ładowanie akumulatora podczas podróży i maksymalizowanie zasięgu auta w czasie jazdy bez obciążenia lub podczas hamowania. Systemy CGC i PEC współpracują z nawigacją oraz uwzględniają zbliżające się zakręty i zmiany w topografii terenu. Dzięki podpowiedziom dotyczącym stylu jazdy, kierowca wie, kiedy może podróżować samochodem w trybie żeglowania, aby w ten sposób odzyskać dodatkową porcję energii.

Kia e-Niro standardowo będzie objęta 7-letnią gwarancją (do przebiegu 150 000 kilometrów), która obejmuje również akumulator i silnik elektryczny.