Docelowo nowa ekspresówka S3 będzie miała długość blisko 510 km. Dziś GDDKiA przekazała urywek tej trasy. Kierowcy mogą już spokojnie omijać Lubin.
Prawie 10-kilometrowy odcinek nowej drogi ekspresowej S3 od węzła Lubin Północ do węzła Lubin Południe został w terminie kontraktowym, czytamy w oficjalnym komunikacje GDDKiA.
Od 25 czerwca 2018r. kierujący mogą korzystać już z prawie 24-kilometrowego fragmentu trasy S3 od węzła Lubin Południe do węzła Legnica Południe, gdzie nastąpiło połączenie drogi ekspresowej z autostradą A4.
S3 będzie miała długość blisko 510 km, poprowadzi południkowo od zespołu portów morskich Szczecin – Świnoujście na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, poprzez okolice Gorzowa Wielkopolskiego, Zielonej Góry, Lubina, Legnicy, Jawora, Bolkowa oraz Kamiennej Góry do południowej granicy Polski.
Trasa jest częścią korytarza paneuropejskiego łączącego Szwecję z Grecją. O jej kontynuacji za naszą południową granica w ramach trasy D11 mówi także podpisane memorandum między stronami rządów Rzeczpospolitej Polski i Republiki Czeskiej.
Za realizację inwestycji odpowiedzialna była firma Mota-Engil. Z kolei za oddanie całego odcinka związane było z zakończeniem prac na węźle Lubin Północ, który realizowany był przez konsorcjum firm, z firmą Salini jako liderem. Dzisiejsze otwarcie odcinka pomiędzy węzłami ma długość 9,6 km.
Użytkownicy drogi będą korzystać z trasy o wysokim standardzie, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pasem awaryjnym.
Co dalej na S3?
Kolejne etapy przewidują udostępnienie odcinka S3 od węzła Lubin Północ do węzła Kaźmierzów. Planowany całkowity koszt projektu wynosi blisko 1,9 mld zł, z czego niecałe 990 mln zł zostanie dofinansowane ze środków Unii Europejskiej.
Trwa jeszcze realizacja dwóch odcinków drogi ekspresowej S3: Nowa Sól – Gaworzyce i Gaworzyce – Kaźmierzów o łącznej długości ponad 33 km, które realizuje GDDKiA Oddział w Zielonej Górze. Wykonawcami zadań są firmy Dragados oraz konsorcjum Mirbud – PBDIM Erbedim. W tym roku planowane jest ich udostępnienie.
S3 na południe od autostrady A4
Kolejne, budowane obecnie fragmenty trasy S3 prowadzące od autostrady A4 do Bolkowa w kierunku granicy z Czechami, również mają zostać udostępnione kierowcom jeszcze w tym roku. Są to odcinki od węzła Legnica Południe do węzła Bolków. Inwestycja podzielona na dwa zadania realizowane przez konsorcjum Eurovia – Warbud oraz Mota – Engil. Stan zaawansowania rzeczowego inwestycji jest na poziomie ok. 90 proc. Koszt całego projektu wynosi ok. 900 mln zł. Planowany termin oddania do ruchu to październik 2018 r.
Odcinek S3 od Bolkowa do granicy państwa, również podzielony na dwa zadania, jest obecnie na etapie procedury przetargowej. W tym roku planuje się podpisanie umów z wykonawcami robót. Ten ostatni odcinek udrożni cały szlak drogowy wzdłuż zachodniej granicy Polski, od Szczecina do Lubawki. Przewiduje się zakończenie prac do 2023 roku.
Główne cele S3
Głównymi celami inwestycji są: wyprowadzenie ruchu, przede wszystkim ciężkiego tranzytu z Legnicy i Lubina oraz ułatwienie połączenia z autostradą A4. Wpłynie to na poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawi komfort podróży i znacznie skróci czas przejazdu.