WRC Motorsport&Beyond

Drgania kierownicy w trakcie jazdy – możliwe przyczyny

Jeśli w trakcie hamowania kierownica waszego samochodu wpada w „drgania” czy po prostu kopie, to czeka was poszukiwanie i naprawa usterki. Na szczęście najczęściej to nic bardzo poważnego ani kosztownego.

Bardzo często za taki stan rzeczy odpowiadają krzywe przednie tarcze hamulcowe. Co ciekawe wcale nie muszą być bardzo zużyte, żeby były krzywe. Do ich skrzywienia może nastąpić w wielu różnych sytuacjach, bez względu na to ile km już pokonały.

Jak sprawdzić stan tarcz?

Jeśli skrzywienie jest poważne, to jest to dosyć proste zadanie. W pierwszej kolejności musimy podnieść przód samochodu, najlepiej pierw jedną stronę, a później drugą. Następnie kręcimy kołem i wtedy bez problemów powinniśmy wyczuć jego bicie. Natomiast w sytuacji, w której skrzywienie nie jest widoczne, trzeba jeszcze sprawdzić tarczę czujnikiem zegarowym.

Pamiętajmy, że wymieniając tarcze, powinniśmy także od razu wymienić klocki. Zagwarantuje nam to dłuższą bezawaryjną eksploatację tego układu.

Objawy i koszt naprawy uszkodzonej nagrzewnicy

A co jeśli tarcze są ok?

Wtedy mamy jeszcze co najmniej 3 możliwości. Uszkodzone mogą być także mocowania amortyzatorów lub wahacze. Taki efekt może wywoływać również niesprawny układ kierowniczy, np. wyrobione drążki kierownicze.