Czasami pojawia się możliwość zaoszczędzenia gotówki poprzez dolanie do zbiornika z olejem silnikowym preparatu innego od tego, który się w nim aktualnie znajduje. Czy jednak mieszanie olejów jest dopuszczalne? Okazuje się, iż brakuje w tej kwestii jednoznacznej odpowiedzi.
Wszystko zależy bowiem o jakich konkretnie olejach mowa. Stworzenie mieszanki olejów bywa jak najbardziej dopuszczalne, jednak może też doprowadzić do zniszczenia silnika i innych podzespołów.
Odpowiednie atesty
Wymagania specyfikacji ACEA i API spełniają dziś niemal wszystkie wysokiej jakości oleje. Z założenia mogą być one ze sobą mieszane bez szczególnie negatywnych konsekwencji. Nie oznacza to jednak, że warto się na to decydować. Tak naprawdę o rezultatach wymieszania olejów decyduje wiele czynników. Najistotniejsza wydaje się kwestia jakości dolewanego oleju.
Dolewanie niższej jakości oleju
Jeżeli parametry nowego oleju są gorsze od tego aktualnie wykorzystywanego, nie zaleca się ich mieszania, ponieważ:
- słabszy olej może być niedostosowany do silnika
- zniweluje pozytywne działanie lepszego oleju
Dostosowanie oleju do silnika i podzespołów
W przypadku każdego pojazdu istnieje grupa olejów, które najlepiej oddziałują na jego silnik turbosprężarkę i inne podzespoły. Przykładowo, jeżeli samochód został wyposażony w filtr cząstek stałych, oznacza to konieczność wykorzystania syntetycznego oleju niskopyłowego. Każdy inny preparat doprowadzi do szybkiego zatkania filtra i konieczności jego wymiany. Podobnie, jeżeli zamiast oleju klasy S (do silników benzynowych), użyje się oleju klasy C (do silników Diesla), prawdopodobnie doprowadzi to do uszkodzenia silnika oraz turbosprężarki.
Marnowanie dobrego oleju
Jeżeli olej jest dostosowany do potrzeb silnika, oznacza to, iż bezpiecznie można go dolać do wyższej jakości preparatu. Mimo to zaleca się robić to tylko w razie konieczności. Rzecz w tym, iż niższej jakości olej pozbawia wszelkich pozytywnych właściwości olej o lepszych parametrach. Przykładowo, olej niskopyłowy, po wymieszaniu z olejem bez tej właściwości, również nie będzie chronił silnika przed osadzaniem nagaru. Co prawda, jeżeli pod maską nie ma filtra cząsteczek stałych, konsekwencje takiego działania mogą zostać niezauważone, jednak jest to z pewnością marnowanie dobrego oleju silnikowe.
Lepkość oleju silnikowego
Jednym z najistotniejszych parametrów oleju silnikowego jest jego lepkość. Decyduje ona, jak olej zachowuje się w wysokich oraz niskich temperaturach. Teoretycznie, jeżeli oba oleje spełniają wymagania specyfikacji SAE, z powodzeniem można dokonać ich wymieszania. Jednak dolewanie oleju o gorszych parametrach lepkości do oleju wyższej jakości jest niewskazane.