Czy nowe samochody są wolniejsze od swoich poprzedników?
W trosce o środowisko, w 2018 roku na rynku pojawił się nowy filtr cząstek stałych do pojazdów napędzanych benzyną. Co to oznacza dla entuzjastów samochodów? Cóż, wyścig na prostym odcinku pomiędzy dwoma praktycznie identycznymi Audi RS 3 powinien dać nam odpowiedź.
Zanim przejdziemy do wyników wyścigu, powiedzmy sobie czym jest filtr GPF? W Europie wszystkie pojazdy z silnikiem Diesla są wyposażone w filtr cząstek stałych w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń. Podobny filtr został niedawno wprowadzony do pojazdów napędzanych benzyną – GPF. Ten nowy filtr ograniczy emisje, ale czy wpłynie negatywnie na osiągi samochodu?
Ekipa Carwow postanowiła ścigać się dwoma RS 3. Pierwsze RS 3 pochodzi z czasów przed pojawieniem się GPF, podczas gdy druge ma nowy układ z filtrem GPF. Zatem, czy dbanie o środowisko spowalnia Twój samochód?
Przy wyższych prędkościach powyżej 150 km/h RS 3 bez filtra zostawia w tyle nowy model w zaskakującym tempie. Jednak nie wszystkie próby były tak oczywiste. W większości przypadków, różnica była tak niezauważalna, że ciężko było jednogłośnie wybrać zwycięzcę. Trzeb było sprawdzić osiągi na hamowni.
Na hamowni oba RS 3 uzyskały wynik około 405 koni mechanicznych. Kształty wykresów opowiadają jednak zupełnie inną historię. RS 3 bez GPF wytwarza swój szczytowy moment obrotowy 500 obr/min wcześniej, w porównaniu do nowego RS 3 z zainstalowanym filtrem. Jeśli chodzi o górną granicę zakresu obrotów, krzywa momentu obrotowego starszego RS3 powoli zanika, podczas gdy w nowym RS 3 widać ostrzejszy, nagły spadek momentu obrotowego.
Chociaż liczby koni mechanicznych mogą wyglądać tak samo na papierze, GPF z pewnością ma wpływ na to jak moc jest dostarczana – szczególnie w samochodach sportowych. Pozostaje tylko liczyć, że z biegiem czasu producenci samochodów znajdą sposób na uzyskanie podobnej mocy również w samochodach wyposażonych w filtr GPF.