WRC Motorsport&Beyond

Czego dowiemy się z numeru VIN?

Numer VIN to indywidualny, przypisany do konkretnego egzemplarza szyk znaków – najczęściej siedemnastu – składający się z kombinacji liter i liczb, pozwalający zidentyfikować każdy samochód.

Nie jest to jednak jedyna zaleta, gdyż tak naprawdę numer VIN pozwala nam dowiedzieć się bardzo wielu ciekawych informacji o danym pojeździe. I nie chodzi tutaj wyłącznie o tak podstawowe informacje, jak chociażby kraj pochodzenia czy rok modelu. W kodzie zapisywane są także informacje m.in. o typie napędu, wersji silnikowej czy opcji wyposażenia. Choć to ile się dowiemy o danym samochodzie, tak naprawdę zależy wyłącznie od producenta.

Po co numer VIN?

Jego najistotniejszą zaletą jest to, że pozwala on tak naprawdę zidentyfikować każdy samochód, który posiadamy bądź którego kupnem jesteśmy zainteresowani. Należy pamiętać, iż pierwszym podstawowym krokiem dokonując zakupu jest sprawdzenie czy numer VIN znajdujący się w samochodzie jest taki sam jak w dowodzie rejestracyjnym. Gdy natkniemy się na tzw. ”składaka”, gdzie numer nadwozia wzięty jest z własnej twórczości mechanika, wówczas musimy liczyć się z tym, że wyprostowanie tego w dokumentach to długa i uciążliwa procedura.

Znam numer VIN, co powinienem wiedzieć?

W wielu przypadkach rozkodowanie numeru VIN wymaga użycia indywidualnego dla danej marki dekodera lub udania się do autoryzowanego serwisu. Oznacza to, że numer VIN można rozkodować według standardów światowych (informacje podstawowe) lub według standardów producenta (informacje szczegółowe). Pomimo, iż wszystkich producentów obowiązują pewne standardy od 1981 roku, to jednak respektowanie tego w sposób właściwy jest dalekie od ideału.

Dla przykładu – trzy pierwsze znaki zawsze określają kraj pochodzenia i kraj produkcji, ale i tutaj zdarzają się znaczące różnice. Toyota koduje rzeczywisty kraj produkcji, ale już europejskie oddziały Opla i Forda jako pierwszą literę zawsze stosują W, która oznacza Niemcy – mimo że samochód może pochodzić z fabryki w Belgii, Portugalii czy Polski.

Szyk Znaków – rozkodowanie

Jak już wspominaliśmy wcześniej – trzy pierwsze znaki (WMI) oznaczają producenta pojazdu i kraj produkcji. Druga część numeru VIN na pozycjach od 4 do 9 (VDS) zawiera informacje o typie pojazdu, lecz tutaj producenci kodują informacje w ustalony wyłącznie przez siebie sposób. Warto pamiętać, że ostatni znak w tej sekcji pozwala dzięki specjalnemu algorytmowi zweryfikować, czy żaden z pozostałych znaków nie został nielegalnie zmieniony.

Idąc dalej, od 10 pozycji są litery i cyfry (VIS) pozwalające nie tylko na zidentyfikowanie konkretnego samochodu, ale także na poznanie m.in. jego wersji silnika, rodzaju napędu, wyposażenia, itp. Tu także zakodowany może być rok produkcji auta (na pozycji 10. numeru VIN) oraz oznaczenie fabryki, w której pojazd został wyprodukowany, lecz tej zasady nie trzymają się wszyscy producenci.

Co warto wiedzieć?
Producent Kodowanie
Citroen Koduje w skomplikowany sposób wersję silnikową i wyposażeniową. Dowiemy się wszystkiego co było naprawiane w ramach gwarancji
Fiat
Choć zostaną wyprodukowane w Polsce mają kod ZFA, czyli taki sam jak auta z Włoch. Kody zwykle zawierają bardzo niewiele informacji. Na pewno uzyskamy informację o naprawach gwarancyjnych i przeglądach
Renault Wymagana jest opłata u producenta za odczytanie informacji zawartych w VIN
Ford Koduje wiele informacji i można je w bardzo prosty sposób rozkodować z pomocą internetu. W serwisie na pewno uzyskamy dane napraw i przeglądów gwarancyjnych
Mercedes
Wymaga dekodera, ale jest on dostępny w sieci. Informacje jakie uzyskamy są bardzo kompletne. W serwisie dowiemy tylko o naprawach gwarancyjnych. O przeglądach i przebiegu już nie.
VW Łatwo odkodować, lecz dowiemy się tylko podstawowych informacji. W ASO jest dostęp do europejskiej bazy danych, co jest niezwykle przydatne przy potencjalnym zakupie.
BMW
Znając siedem ostatnich znaków nadwozia możemy sprawdzić całą historię auta – o ile nie było produkowane w Belgi lub Francji
Alfa Romeo
Możemy dowiedzieć się kiedy auto zostało wyprodukowane i w co zostało wyposażone. O historii auta możemy zapomnieć
Toyota
Numer VIN pozwala dowiedzieć się praktycznie wszystkiego o danym aucie
Subaru
Na pewno nie dowiemy się nic o historii auta – nawet w serwisie
Skoda
Nie prowadzi żadnej bazy. Informacje możemy uzyskać jedynie w serwisie ASO, w którym pojazd był serwisowany
Saab
Nie prowadzi żadnej bazy. Informacje możemy uzyskać jedynie w serwisie ASO, w którym pojazd był serwisowany
Opel
Nie prowadzi żadnej bazy. Informacje możemy uzyskać jedynie w serwisie ASO, w którym pojazd był serwisowany
Nissan
Nie prowadzi żadnej bazy. Informacje możemy uzyskać jedynie w serwisie ASO, w którym pojazd był serwisowany
KIA
Nie prowadzi żadnej bazy. Informacje możemy uzyskać jedynie w serwisie ASO, w którym pojazd był serwisowany

Samochody wyprodukowane w USA dzięki zintegrowanemu systemowi rejestracji, ubezpieczeń i badań technicznych, pozwalają z VIN-u dowiedzieć się praktycznie wszystkiego. Podobnie wygląda to w przypadku aut japońskich.