WRC Motorsport&Beyond

Co z tym rozrządem? Łańcuch kontra pasek – wady i zalety

Pasek czy łańcuch, oto jest pytanie? Parafrazując szekspirowski dylemat zarówno jedno jak i drugie rozwiązanie, stosowane w napędzie, ma swoje plusy i minusy. Co zatem wybrać, skoro mowa o tak newralgicznym i generalnie kosztownym pod względem eksploatacji elemencie silnika?

Najpierw teoria

W przeciwieństwie do łańcucha rozrządu pasek musi pracować w suchym środowisku, dlatego też umiejscowiony jest poza silnikiem. Swego czasu instalacja paska rozrządu była rozwiązaniem wybieranym przez fachowców o wiele chętniej. Dzisiaj jednak tendencja nieco się zmieniła i pasek zdecydowanie stracił na popularności. Niemniej jednak jego instalacja ma wiele zalet, do których należą:

Nie bez powodu jednak pasek rozrządu nie jest instalowany przez fachowców tak chętnie, jak kiedyś. Największe wady tego elementu to:

Na łańcuchu

Alternatywą dla paska jest łańcuch rozrządu. Ażeby element ten pracował sprawnie, należy nasmarować go olejem, gdyż nie pracuje na sucho. Dzisiaj łańcuch rozrządu jest coraz częściej montowany przez producentów pojazdów. Szczególnie popularny jest on w samochodach z silnikami o dużej pojemności oraz w Dieslach. Do największych zalet łańcucha rozrządu należą:

Wydaje się, że jedynym dużym minusem łańcucha rozrządu jest trudność, jaką przysparza jego wymiana. Czynność ta wymaga zwykle wiele pracy i zastosowania rozmaitych narzędzi.