WRC Motorsport&Beyond

Toyota sprzedała na świecie już 15 milionów hybryd. Jaki model rozpoczął rewolucję?

23 lata trwa historia napędu elektrycznego z pod znaku japońskiej marki, który zrewolucjonizował elektromobilność.  Przez ten czas Toyota sprzedała 15 milionów hybryd. A wszystko zaczęło się 25 lat temu od ambitnego zadania opracowania niskoemisyjnego samochodu XXI wieku.

Kiedy mówimy o legendach motoryzacji każdemu przed oczami staje Ford Mustang z lat 60-tych, Lamborghini Countach, czy pierwsze Porsche 911. To samochody, które zapadają w pamięć, wręcz rewolucyjne. Ich plakaty wisiały na ścianach, a młodzi miłośnicy motoryzacji wzdychali do ich wizerunków, powtarzając zdanie „kiedyś taki kupię”. Są jednak w historii motoryzacji również cisi bohaterowie, którzy bez rozgłosu zmieniali otaczający nas samochodowy świat. Takim właśnie modelem Toyota podbiła świat i to dzięki jednemu projektowi udało się tej japońskiej marce sprzedać 15 milionów hybryd.

Jak wyglądały początki elektromobilności?

W tym roku mija ćwierć wieku od momentu, kiedy w biurach zarządu Toyota Motor Corporation, zapadła decyzja o tym by postawić na niskoemisyjny napęd. Jak najłatwiej tego dokonać? Odciążyć silnik spalinowy dokładając mu pomoc ze strony napędu elektrycznego. Zadanie to otrzymał Takeshi Uchiyamada. W połowie lat 90-tych otrzymał ambitne zadanie stworzenia samochodu na miarę rozpoczynającego się milenium. I tak powstał samochód który zrewolucjonizował myślenie o e-mobilności. Narodził się Prius pierwszej generacji. Samochód wszedł na rynek w czasie podpisywania protokołu z Kioto, w którym państwa z całego świata zobowiązały się do przeciwdziałania globalnemu ociepleniu. Od tego czasu w ciągu 23 lat hybrydy Toyoty pozwoliły uniknąć emisji ponad 120 milionów ton CO2.

Na początku swojej światowej sławy, Prius nie sprzedawał się jak ciepłe bułeczki. w 1997 roku w ręce kierowców trafiło zaledwie 300 egzemplarzy. Trzy lata później natomiast sprzedano już 19500 samochodów. Pierwszy milion Priusów znalazło klientów w kwietniu 2008 roku. Kolejny kamień milowy miał miejsce w 2013 roku, kiedy sprzedaż przekroczyła 3 miliony samochodów. Niewątpliwie na kolejne sukcesy wpłynęła druga generacja Priusa, która ukazała się w 2004 roku, zaś trzecia w 2009 roku.

Jak to się stało, że Toyota sprzedała 15 milionów hybryd?

Jak informuje marka magiczne 15 milionów wskoczyło na licznik sprzedaży w styczniu tego roku. Większość sprzedanych egzemplarzy trafiło do klientów na rynkach światowych. Toyota Motor Europe dostarczyła do tej pory klientom jedynie 2,8 miliona takich aut. Obecnie w jej ofercie znajduje się 19 modeli z napędem elektrycznym i spalinowym. Z danych przedstawionych przez producenta w 2019 roku hybrydy stanowiły 52 proc. całkowitej sprzedaży koncernu w regionie, zaś w Europie Zachodniej i Środkowej 63 proc.

W pewnym momencie Toyota stała się znana z samochodów hybrydowych. W gamie modelowej Toyoty i Lexusa na całym świecie znajduje się obecnie 44 modele. Jak zauważają przedstawiciele marki, „jest to efekt konsekwentnej strategii elektryfikacji napędów. Toyota realizuje ją od momentu premiery Priusa, pierwszego seryjnego samochodu hybrydowego. Ponadto jego rynkowy debiut w 1997 roku udowodnił, że Toyota odważnie stawia na nowe technologie i ochronę środowiska”.

„Duża popularność hybryd Toyoty sprawia, że nasza marka jest na najlepszej drodze do osiągnięcia średniej emisji nowych samochodów na poziomie 95 g/km, zgodnie z nowymi wymaganiami Unii Europejskiej” – powiedział Matt Harrison, wiceprezydent Toyota Motor Europe. – „Samochody z pełnym napędem hybrydowym są wyjątkowo efektywne i poruszają się w bezemisyjnym trybie elektrycznym przez ponad połowę czasu jazdy po mieście”.