WRC Motorsport&Beyond

Audi: Przewaga dzięki nowatorskiej turbosprężarce?

Nowe Audi SQ5 TDI, podobnie jak jego poprzednik pierwszej generacji, wyposażone zostało w mocny silnik V6. Nowością jest elektrycznie napędzana sprężarka, która zapewnia silnikowi maksymalny moment obrotowy 700 Nm już na pierwszym biegu, a system mild hybrid dodatkowo zwiększa jego wydajność. Jak to działa?

Jednostka napędowa 3.0 V6 TDI montowana w nowym Audi SQ5 TDI łączy zalety stałego dostępu do dużej mocy z wysoką wydajnością. 347 KM i 700 Nm – tak duży moment obrotowy dostępny jest w zakresie od 2500 do 3100 obr./min. Wysokoprężny silnik V6 rozpędza SQ5 do 100 km/h w 5,1 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznym kagańcem do 250 km/h.

Asystent dla turbosprężarki – EAV

Elektrycznie napędzana sprężarka to świetne uzupełnienie turbosprężarki. Wspomaga ona układ wtedy, gdy gazy spalinowe nie mają wystarczającej energii do poruszania klasycznej turbosprężarki, np. podczas startu i podczas przyspieszania w niskim zakresie obrotów – do 1650 obr./min.

Dzięki niej natychmiast, dostępny jest wysoki moment obrotowy bez efektu tzw. „turbodziury”. Rozwiązanie to sprawdza się najbardziej podczas startu, wyprzedzania, czy wychodzenia z zakrętu. W codziennych, normalnych sytuacjach drogowych, wczesny i szybki rozwój momentu obrotowego wpływa na utrzymywanie niskich obrotów silnika, a co za tym idzie niskiego spalania.

Elektrycznie napędzana sprężarka umieszczona jest blisko silnika, na ścieżce wylotowej powietrza z intercoolera. Sprężarka EAV wchodzi do gry, gdy wzrasta zapotrzebowanie na moc (sygnał płynący z pedału gazu), a turbosprężarka wciąż ma zbyt mały ładunek.

Niewielki, kompaktowy silniczek elektryczny o mocy wyjściowej 7 kW, w zaledwie 300 milisekund rozpędza koło kompresji do prędkości 65 000 obr./min., w wyniku czego sprężarka wytwarza ciśnienie doładowujące o wartości 1,4 bara.