WRC Motorsport&Beyond

Audi ma zamiar do roku 2025 zmniejszyć o 30 procent emisję CO2 w całym cyklu życia pojazdu

Audi hat committed to the Paris Climate Agreement and wants to make its contribution to environmental protection. The company pursues the ambitious goal of reducing CO2 emissions by 30 percent over the vehicle lifecycle by 2025. Audi also supports environmental projects such as the scientific support of oak forests at its sites via the Audi Environmental Foundation.

Audi i Grupa Volkswagen są jednymi z pierwszych producentów motoryzacyjnych, którzy zobowiązali się do przestrzegania postanowień Paryskiego Porozumienia Klimatycznego. Firma wyznaczyła sobie ambitny cel, jakim jest sukcesywna redukcja emisji CO2. Koncern zakłada zmniejszenie emisji o 30 procent do roku 2025. Dane porównywane będą z rokiem referencyjnym 2015 i obejmować będą pełen cykl życia produktu.

Audi koncentruje się na samochodzie elektrycznym, który biorąc pod uwagę największe rynki, ma najlepszy ślad węglowy ze wszystkich systemów napędowych w całym okresie jego eksploatacji. Sygnał startowy dla inicjatywy elektrycznej dało Audi e-tron, już od marca br. dostępne w salonach dealerskich czterech pierścieni. Jeszcze przed końcem tego roku marka pokaże Audi e-tron Sportback, kolejnego członka rodziny e-tron. Następnie zostaną przedstawione: wersja produkcyjna sportowego Audi e-tron GT, które produkowane będzie przez Audi Sport GmbH oraz kompaktowy SUV Audi Q4 e-tron concept, zaprezentowany po raz pierwszy na Wystawie Motoryzacyjnej w Genewie. Audi planuje, że do roku 2025 w swej ofercie mieć będzie 30 zelektryfikowanych modeli, z których 20 będzie wyłącznie elektrycznych. Udział pojazdów zelektryfikowanych w gamie modelowej wyniesie wówczas 40 procent całkowitej sprzedaży. Marka kontynuuje również rozwój silników konwencjonalnych, skupiając się na uniwersalnej, łagodnej hybrydyzacji i na 48-woltowym systemie elektrycznym. Istotnym elementem inicjatywy elektryfikacji są hybrydy typu plug-in. W tym roku Audi wprowadzi na rynek cztery kolejne modele PHEV, a pierwszym z nich jest Audi Q5 55 TFSI e quattro, dostępne już w sprzedaży.

Z racji tego, że samochody elektryczne są bardziej energochłonne w produkcji niż modele z silnikami spalinowymi, Audi postawiło sobie długoterminowy cel dekarbonizacji łańcucha dostaw. Od końca 2018 r. firma wraz z dostawcami prowadzi warsztaty na temat emisji dwutlenku węgla, w celu uzgodnienia skutecznych środków jej ograniczenia. Wielki potencjał tkwi na przykład w wykorzystaniu energii pochodzącej z regeneracji, zamykaniu cykli materiałowych i w zwiększonym udziale materiałów pochodzących z recyklingu. Audi wymaga od swoich dostawców ogniw bateryjnych stosowania zielonej energii elektrycznej w ich produkcji i zaznacza to w swoich specyfikacjach. Dla przykładu: obudowa baterii w Audi e-tron jest wykonana z trwałego, certyfikowanego aluminium. Należy też tu zaznaczyć, że Audi było pierwszym producentem samochodów, który otrzymał certyfikat Performance Standard od Aluminum Stewardship Initiative.

Audi zwraca również uwagę na sposób prowadzenia produkcji w swoich fabrykach. W przyszłości firma zamierza prowadzić produkcję w sposób neutralny pod względem emisji CO2, tak by do roku 2025 osiągnąć zamierzone cele. Zakład w Brukseli odgrywa w tym względzie pionierską rolę. Od rozpoczęcia produkcji Audi e-tron w roku 2018, jest on neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Fabryka przeszła już w całości na ekologiczną energię elektryczną oraz na dostawy ciepła z odnawialnych źródeł energii. W ten sposób Audi Brussels zredukowało emisję CO2 łącznie o 40 000 ton rocznie.

Kolejnym krokiem będzie przebudowa fabryki samochodów i silników w węgierskim mieście Győr. W tym roku na dachach dwóch centrów logistycznych Audi Hungaria o powierzchni około 160 000 metrów kwadratowych, zostanie zainstalowany największy w Europie system paneli słonecznych o maksymalnej mocy 12 megawatów. Wytwarzanie energii odnawialnej rozpocznie się tu w roku 2020. Park energii solarnej będzie produkował ponad 9,5 gigawatogodzin energii rocznie, co odpowiada zapotrzebowaniu energetycznemu 5000 gospodarstw domowych. Audi Hungaria pokrywa już około 70 procent swojego zaopatrzenia w ciepło z neutralnej klimatycznie energii geotermalnej.