WRC Motorsport&Beyond

Wymieniłeś pasek rozrządu? To bardzo dobrze, ale to nie jedyny pasek w silniku! Ten też wymieniłeś?

Rozrząd

Fot. pixabay.com

Oprócz paska lub łańcucha rozrządu każdy silnik ma jeszcze jeden lub dwa paski osprzętu. Te napędzają alternator i klimatyzację, a także pompę wody i wspomagania układu kierowniczego. Jeśli dojdzie do zerwania stracicie klimę, ładowanie akumulatora, a jakby tego było mało kierownica zacznie dużo ciężej chodzić.

Jak często wymieniać pasek wielorowkowy z osprzętem?

Co prawda w niektórych auta zastosowano już elektryczną pompę wody, jednak inne wymienione wyżej części są napędzane paskiem wielorowkowym – potocznie zwanym klinowym. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że należy go wymieniać po przejechaniu 100 000 km lub po 10 latach eksploatacji.

Fot. pixabay.com

Jeśli kupiliście samochód używany i nie wiecie czy pasek wielorowkowy był wymieniany w silniku to zdecydowanie lepiej go wymienić. Trzeba jednak pamiętać o tym, że sam pasek to nie wszystko. Ten musi być wymieniony razem z rolkami oraz napinaczem lub napinaczami. Warto wymienić też kółka (na przykład pompy wody). Zostawić można za to stare koło pasowe. Jednak pod warunkiem, że nie jest to koło dwumasowe i jest w dobrym stanie.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

Zostawienie choćby jednego starego elementu to dość duże ryzyko. Jest duża szansa, że dość szybko i skutecznie uszkodzi nowy pasek. Naprawę trzeba będzie ponowić i zakupić kolejne części. Dlatego najlepiej zrobić to raz a porządnie.

Fot. pixabay.com

Jakiej firmy pasek i osprzęt wybrać?

Najlepiej decydować się na renomowanych producentów, którzy produkują swoje części do samochodów na tak zwany pierwszy montaż. W skrócie oznacza to, że wytwarzają podzespoły specjalnie dla producentów samochodów. W procesie produkcji zacierają jednak swoje logo i wybijają logo danej marki aut.

W przypadku wyboru najtańszych części może okazać się, że pasek na wolnych obrotach wpada w wibracje i powoduje nieprzyjemne głośne burczenie. Tani osprzęt to też dużą szansa, że elementy te nie wytrzymają nawet 10 000 km. Tego typu części zwykle wykorzystują handlarze w autach, w których trzeba coś wymienić zaraz przed sprzedażą pojazdu.

Fot. pixabay.com

Dlaczego warto to zrobić? Aby nie ryzykować zerwania paska w trasie. Jeśli usterka wystąpi w nocy lub w weekend to trzeba będzie zadzwonić po lawetę. Tego typu części nie da się kupić na stacji benzynowej, a w przypadku niektórych aut nawet na zamówienie z hurtowni motoryzacyjnej trzeba poczekać dzień lub dwa.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

Fot. pixabay.com