O którym silniku mowa? Oczywiście o jednostce o pojemności 2,2-litra produkcji Mercedesa. Ta ma fabryczne oznaczenie OM 646. Większość osób kojarzy tę jednostkę z wersji 200 CDI lub 220 CDI. Jaką ma moc? W których samochodach występował?
Ile koni ma ten silnik i w jakich autach występował?
Ta jednostka wysokoprężna może mieć od około 87 do 170 KM. Najpopularniejsze modele Mercedesa z tym motorem to Klasa C W203, Klasa C W204 (tylko w odmianie przed liftingiem) oraz Klasa E W211. Diesel ten był oferowany również w modelu Vito W639. Co ciekawe, jednostka ta była dostępna również w Chryslerze PT Cruiser. To jedyny model innego producenta, w którym zastosowano tego udanego diesla Mercedesa.
Dlaczego warto wybrać akurat ten silnik?
Oczywiście ze względu na niezawodność. Sporo samochodów z tą jednostką przejeżdża nawet powyżej 600 000 km. Niektóre dobijają nawet do 700 000-800 000 km. Poza tym to dość oszczędna jednostka, która w topowych wersjach zapewnia całkiem przyzwoitą dynamikę. Na przykład Mercedes Klasy C W204 z tym silnikiem w odmianie 200 CDI o mocy 136 KM rozpędza się do setki w 10,2 s.
Zużycie paliwa takiego auta przy spokojnej jeździe w trasie może zejść nawet poniżej 6 l/100 km. Przy dynamicznej jeździe w mieście auto nie powinno spalić więcej niż 11 l/100 km.
Inne alternatywy dla Mercedesa
Na rynku dostępne są jeszcze inne trwałe diesle. Godne uwagi są między innymi jednostki wysokoprężne Hondy – 2.2 i-CTDi. Dobrą opcją są także 3-litrowe motory BMW. Jednak godne polecenia są głównie te wyprodukowane do 2004 roku. W późniejszych już przy 200 000 km trzeba wymieniać rozrząd.
Godne polecenia są również silniki 1.9 TDI. Jednak nie warto decydować się na jednostki z wadliwych serii BXE i BLS, w których zacierają się panewki. Oznaczenie silnika znajdziecie na naklejce obudowy rozrządu oraz w okolicy miejsca na koło zapasowe w bagażniku. Trwałe są również 2-litrowe diesle Fiata 2.0 JTDm montowane również w Alfa Romeo oraz Oplach (jako 2.0 CDTI).
Decydując się na diesla wybierajcie możliwie jak najdroższe egzemplarze aut z małymi przebiegami. Niestety zdecydowana większość aut z jednostkami wysokoprężnymi swoje lata świetności ma już dawno za sobą. Wymagają one ciągłego dokładania pieniędzy. Przed zakupem jednego z wyżej wymienionych diesli radzimy sprawdzić układ wtryskowy, dwumasowe koło zamachowe (w przypadku manuala), a także filtr DPF – o ile taki występuje.
Fot. Mercedes, Volkswagen