WRC Motorsport&Beyond

Oto najmocniejszy diesel montowany w Volkswagenach! Ile miał mocy? W jakich modelach był dostępny?

V10 TDI

Fot. Volkswagen

Chodzi oczywiście o 5-litrowy silnik wysokoprężny w układzie V10. To jedna z największych konstrukcji Volkswagena zasilanych olejem napędowym. W koncernie był oferowany również motor V12 6.0 TDI. Jednak ten był dostępny tylko w pierwszej generacji Audi Q7.

Jakie parametry ma najmocniejszy diesel Volkswagena?

5-litrowy motor wysokoprężny Volkswagena może pochwalić się mocą rzędu 313 KM. Jego maksymalny moment obrotowy to potężne 750 KM. Była dostępna jeszcze wzmocniona odmiana tego silnika generująca aż 351 KM. W tym drugim przypadku jednostka legitymuje się momentem obrotowym na poziomie 850 Nm.

Ten mocarny diesel był dostępny między innymi w Volkswagenie Touaregu. W odmianie 313-konnej ten niemiecki SUV osiąga pierwszą setkę w 7,8 s. Prędkość maksymalna wynosi w tym przypadku 225-231 km/h. Usportowiona wersja R50 rozpędza się do 100 km/h w 6,7 s, a prędkościomierz zatrzymuje się na wartości 235 km/h.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

5-litrowy diesel V10 był dostępny również w luksusowej limuzynie Volkswagena Phaetonie 1. generacji. W tym przypadku samochód z takim motorem osiąga pierwszą setkę w 6,9 s. Prędkość maksymalna niemieckiego sedana w tej odmianie to 250 km/h. Co ciekawe, silnik ten był konfigurowany z 6-biegową skrzynią automatyczną Tiptronic oraz z napędem na 4 koła 4Motion.

Fot. Volkswagen

Jakie rozwiązania zastosowano w silniku 5.0 TDI?

Co ciekawe, ta potężna jednostka wysokoprężna ma dość nietypowe rozwiązanie jeżeli chodzi o budowę układu rozrządu. Nie zastosowano tutaj ani paska ani łańcucha. Inżynierowie zdecydowali się na koła zębate. Taki mechanizm przynajmniej w teorii jest najtrwalszy. Niestety jednostka 5.0 TDI nie należy do zbyt tanich w eksploatacji.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

Między innymi ze względu na duże rozmiary i trudny dostęp do osprzętu silnika. Na przykład demontaż turbosprężarek wymaga niestety wyjęcia całego silnika. Jednostka ma też 10 pompowtryskiwaczy. Koszt wymiany ich na nowe spokojnie może przekroczyć 10 000 zł.

Fot. Volkswagen

Do tego dochodzą jeszcze problemy ze zdobyciem konkretnych części. Phaetony czy Touareg z wysokoprężnym silnikiem V10 to tak naprawdę bardzo niszowe samochody. Jest ich coraz mniej na rynku i też coraz trudniej będzie zdobyć do nich części. Decydując się na takie auto trzeba się z tym liczyć. Nie są to i nigdy nie były wozy tanie w utrzymaniu.

NAJGORĘTSZA POLSKA PREMIERA ROKU 2021! SPRAWDŹ JUŻ DZISIAJ

Fot. Volkswagen