WRC Motorsport&Beyond

Masz lub planujesz zakup 2-litrowego diesla BMW N47? Ten silnik nie cieszy się dobrą opinią. Czy jest czego się obawiać?

N47

Fot. BMW

Decydując się dowolny model BMW wyprodukowany w latach 2007-2015 z 2-litrowym silnikiem Diesla jest prawie pewne, że pod maską auta będzie pracował owiany złą sławą silnik z rodziny N47.

Na jakie usterki cierpi 2-litrowy diesel z rodziny N47?

Jak powszechnie wiadomo jednostka ta cierpi na problem z rozciągającym się łańcuchem rozrządu. Ten w większości aut z tym silnikiem wymaga wymiany już przy 100 000-120 000 km. Co wpływa na to, że element ten rozciąga się tak szybko? Przede wszystkim duży wpływ ma na to wymiana oleju co około 30 000 km. Warto skrócić ten interwał do 12 000-15 000 km.

Kolejną przyczyną krótkiej żywotności łańcucha rozrządu jest również system Start/Stop. Ten wyłącza silnik, na przykład podczas dłuższego postoju na światłach lub w korku, aby oszczędzić paliwo. Niestety każde uruchomienie jednostki napędowej to obciążenie dla napinaczy łańcucha rozrządu. Dlatego warto wyłączyć ten system, jeśli chce się użytkować samochód przez dłuższy okres. Koszt wymiany łańcucha wraz z napinaczami i ślizgami to w zależności od miasta od około 3500 do 4000 zł. Oczywiście przy użyciu części wysokiej jakości.

Fot. BMW

Co jeszcze może się zepsuć w dieslach z rodziny N47?

Co jeszcze może się zepsuć w silnikach N47? Tak naprawdę to dość trwałe konstrukcje. Po wymianie rozrządu nie powinny Was zaskoczyć poważnymi usterkami. Szczególnie w autach z mniejszymi przebiegami. Przy okazji zakupu nowego rozrządu warto wymienić również klapki w kolektorze ssącym. W większości wersji jednostki N47 są one wymienne. Oryginalny zestaw z ASO kosztuje niecałe 200 zł. Nie warto kupować tańszych zamienników.

Przy 200 000-300 000 km wymiany mogą wymagać również wtryskiwacze, a także dwumasowe koło zamachowe – jeśli mamy do czynienia ze skrzynią manualną. Warto pamiętać o tym, że takie usterki mogą pojawić się przy podobnym przebiegu w prawie każdym silniku diesla z podobnego okresu produkcji. Wtryskiwacze mogą kosztować około 1500 zł za sztukę, a jest ich cztery. Drogo? Oczywiście, ale w przypadku konkurencji ceny są podobne.

Fot. BMW

Podobnie jest w przypadku dwumasowego koła zamachowego ze sprzęgłem, dociskiem i wsprzęglikiem oraz śrubami. Koszt tych wszystkich części wraz z wymianą to około 2500-3000 zł. Trzeba pamiętać jednak o tym, że u konkurentów nie będzie wcale taniej. Radzimy też sprawdzić w ASO czy dany egzemplarz nie podlega akcji serwisowej na darmową wymianę chłodniczki EGR. Zaniedbanie tego może skończyć się pożarem auta.

W których modelach występują silniki Diesla N47?

Znajdziecie je między innymi w poliftowych wersjach Serii 3 E90 LCI oraz Serii 5 E60 LCI. Były dostępne również w przedliftowych odmianach Serii 3 F30 oraz Serii 5 F10. Oferowano je też w SUV-ach takich jak X1 E84, X3 F25 oraz X5 F15, a także w kilku innych modelach produkowanych w latach 2007-2015. Co ciekawa, jednostkę tę znajdziecie również w Toyocie Avensis T27 po drugim liftingu.

Fot. BMW