WRC Motorsport&Beyond

Lejesz do silnika olej 5W30? Twój silnik może wkrótce się zatrzeć! Tłumaczymy dlaczego!

Sprawdzanie oleju

Fot. pixabay.com

Aby zrozumieć temat trzeba najpierw wytłumaczyć czego dotyczą numery, którymi oznaczane są oleje. Cyfra przed literą ,,W” oznacza zimę w języku angielskim, czyli Winter. Liczba znajdująca się przed nią to minimalna temperatura, w której olej zachowuje swoją płynną konsystencje.

Lejesz do silnika olej 5W30? Twój silnik może wkrótce się zatrzeć!

Im liczba przed ,,W” niższa tym olej jest odporniejszy na gęstnienie w niskich temperaturach. Najniższa spotykana liczba to 0 – w tym przypadku olej traci swoje właściwości i przestaje być wystarczająco płynny przy -40 stopni Celsjusza. Najwyższa spotykana liczba w oznaczeniach olejów silnikowych dostępnych w polskich sklepach to 15. Tutaj zbyt duże gęstnienie następuje przy temperaturze otoczenia na poziomie – 25 stopni Celsjusza). Oczywiście nie można traktować tych oznaczeń zero jedynkowo. Wlewamy do silnika taki olej jak producent zaleca w instrukcji. Zwykle jest kilka możliwości. Jednak od tej zasady są też wyjątki.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN

For. pixabay.com

W polskich warunkach można z powodzeniem stosować oleje 0W, 5W czy 10W. W oznaczeniach olejów pozostaje jednak jeszcze jedna liczba. Ta po literze ,,W”. Dotyczy ona odporności oleju na wysokie temperatury. Im wyższa tym jego właściwości dłużej wytrzymują w wysokich temperaturach. Na przykład w czasie szybkiej jazdy, a zwłaszcza korzystania z wysokich obrotów. Sporo producentów aut stosuje oleje 5W30. Niestety te nie sprawdzają się w samochodach podczas agresywniejszej jazdy autostradowej.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN

Jeśli lubicie jeździć szybciej, albo często gwałtownie przyspieszacie to warto skonsultować ze swoim mechanikiem przejście na olej 5W40 lub nawet 5W50 czy 10W60. Te dwa ostatnie stosuje się w ekstremalnych warunkach – na przykład ciągła jazda z dużymi prędkościami lub na torze. Długotrwała szybka jazda na autostradzie w przypadku stosowania oleju 5W30 może skończyć się nawet zatarciem silnika.

Fot. pixabay.com

Zanim jednak zdecydujecie się na zmianę oleju na 5W40 lub inny skonsultujcie to ze swoim mechanikiem. Nie róbcie tego sami i bez zastanowienia. Jeśli jeździcie spokojnie parametry 5W30 będą dla was w zupełności wystarczające. Musicie wiedzieć jeszcze o jednym. W wielu nowych silnikach trzeba stosować oleje 0W20, 0W30 oraz 0W40 ze względu na ciasne pasowanie elementów jednostki. Zalanie do nowoczesnego motoru innego oleju może skończyć się zatarciem. Jak widzicie nie jest to takie łatwe jak pozornie się wydaje.

KIEROWCO! KUP LETNIE OPONY I ODBIERZ BON NA 120 PLN

Fot. pixabay.com