Wiele osób szukających auta używanego przegląda ogłoszenia z samochodami od pierwszego właściciela. Sporej grupie kupujących wydaje się, że są to świetne okazje. Niestety część takich aut to potencjalne skarbonki. Dlaczego?
Miało być wygodnie i ekologicznie, a wyszło na odwrót!
Od kilku dobrych lat producenci samochodów zalecają wymianę oleju w silniku co 30 000 km. Niestety dużo ludzi bezmyślnie lub nieświadomie się do tego stosuje. Serwisanci i sprzedawcy w salonach opowiadają im bajki, że wymiana oleju co 30 000 km jest wygodna. Przecież nie trzeba często jeździć do serwisu. W teorii jest to też dobre dla środowiska, bo produkuje się mniej odpadów.
Brzmi jak dobry sen. Niestety rzeczywistość jest inna. Wymiana oleju co 30 000 km w większości przypadków skraca żywotność silnika nawet o połowę. Niby nie produkuje się tylu odpadów w postaci zużytych filtrów czy przepalonego oleju. Jednak w dłuższej perspektywie powoduje to znacznie większe szkody dla środowiska, w postaci ton zatartych silników i uszkodzonych części ich osprzętu.
Czemu zakupu auta używanego od pierwszego właściciela może być niebezpieczny?
Kupując samochód od pierwszego właściciela, który ma przejechane około 100 000 km a do tego czasu miał dopiero 2 lub 3 razy wymieniony olej to proszenie się o kłopoty. Osoba kupująca takie względnie świeże i z pewnego źródła auto może się mocno zdziwić. Już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów może okazać się, że naprawy wymaga turbosprężarka, łańcuch rozrządu czy nawet panewki.
Taki serwis może wynieść kilka tysięcy, a w przypadku niektórych jednostek napędowych przekroczyć nawet 10 000 zł. Niestety, taka perspektywa nie jest wbrew pozorom abstrakcyjna. A mówimy tutaj o samochodach z drugiej ręki, na które wiele osób przeznacza nawet 40 000-80 000 zł.
Co zrobić, żeby nie wtopić kupując samochód używany od pierwszego właściciela?
Przede wszystkim najlepiej szukać takiego egzemplarza, który miła wymieniany olej co 10 000-15 000 km. Można też poszukać auta z przebiegiem 30 000-50 000 km. W takim przypadku jest duża szansa, że jeśli zacznie się częściej zmieniać olej to silnik jeszcze długo posłuży. W przypadku samochodów z przebiegiem powyżej 100 000 km warto zapytać sprzedającego kiedy był wymieniany rozrząd. Niestety w wielu 10- czy 5-letnich autach nawet łańcuchy wymagają wymiany przy takim przebiegu.
Fot. pixabay.com