WRC Motorsport&Beyond

Jak często powinno się wymieniać pasek rozrządu? Oto prosta odpowiedź!

Rozrząd

Fot. pixabay.com

Producenci aut zalecają wymianę paska rozrządu z osprzętem nawet co około 200 000 km. W przypadku niektórych egzemplarzy udaje się przejechać taki dystans. Jednak to bardzo duże ryzyko.

Jak często trzeba wymieniać pasek rozrządu?

Część osób będzie twierdziło, że kupili auto w salonie i bez problemów przejechało 100 000 km bez wymiany paska rozrządu wraz z osprzętem. Trzeba jednak pamiętać o tym, że większość samochodów do 100 000-150 000 km jest na gwarancji. Co będzie działo się z autem po zakończeniu okresu gwarancyjnego to już problem kolejnych użytkowników.

W przypadku, gdy samochód został kupiony jako nowy lub ma bardzo mały przebieg i nie jest starszy niż 2-3 lata można zdecydować się na ryzyko jeżdżenia na zamontowanym w fabryce pasku rozrządu do końca gwarancji. Jednak w przypadku starszych aut zdecydowanie lepiej wymieniać pasek rozrządu wraz z pompą wody po każdych 80 000 km i to niezależnie do modelu.

Fot. Volkswagen

Wyjątkiem jest łańcuch rozrządu. Ten w niektórych starszych auta wytrzymuje nawet 500 000-600 000 km. We współczesnych silnikach 5- czy 10-letnich zwykle wymaga wymiany po 100 000-150 000 km. Przeciąganie takiego zabiegu w czasie może kosztować właściciela auta nawet zerwanie łańcucha. Zwykle w takiej sytuacji konieczne jest przeprowadzenia generalneg0 remontu silnika za kilka tysięcy złotych, a w niektórych przypadkach nawet za ponad 10 000 zł.

Co warto wymienić razem z rozrządem?

Jeżeli mamy do czynienia z paskiem rozrządu w tak zwanej kąpieli olejowej to warto wymienić też olej silnikowy. Radzimy wybierać części wysokiej jakości. Oszczędzanie na rozrządzie to zdecydowanie zły pomysł. Jeśli pasek będzie słabej jakości to jest duża szansa, że może się zerwać w najmniej spodziewanym momencie.

Fot. pixabay.com

Tak jak już wyżej wspominaliśmy wraz z rozrządem warto wymienić również pompę wody. Chyba, że w samochodzie zastosowano pompę elektryczną zasilaną z wtyczki. W niektórych auta element ten jest napędzany paskiem rozrządu a w innych paskiem wielorowkowym. Trzeba pamiętać o tym, że pompa wody również nie jest wieczna. Warto kupić nową przy okazji wymiany rozrządu. Niesprawna pompa wody może nawet unieruchomić silnik, który z powodu braku chłodzenia po prostu się przegrzeje i zatrze lub dojdzie do uszkodzenia jego głowicy oraz innych elementów.

Fot. pixabay.com, Volkswagen