WRC Motorsport&Beyond

40 lat temu: podwójne zwycięstwo dla ŠKODY 130 RS na Rajdzie Monte Carlo

Czterdziesta rocznica sensacyjnego dokonania na Col de Turini: w styczniu 1977 roku ŠKODA 130 RS prowadzona przez załogę Václav Blahna/Lubislav Hlávka wygrała legendarny Rajd Monte Carlo w klasie dla samochodów z silnikami do 1300 cm3. Bliźniaczy samochód z załogą Milan Zapadlo/Jiří Motal dotarł do mety rajdu na drugim miejscu. W tym roku ŠKODA FABIA R5 dopisała kolejny rozdział w historii sukcesów czeskiej marki w motorsporcie, kończąc rajd podwójnym zwycięstwem w WRC 2.


„W latach 70. i 80. ŠKODA 130 RS osiągnęła wiele niesamowitych wyników w rajdach i wyścigach płaskich” – mówi Michal Hrabánek, szef ŠKODA Motorsport. „Ta wspaniała historia pozostaje naszą inspiracją. Czterdzieści lat później, ŠKODA FABIA R5 kontynuuje sukces ŠKODY POPULAR, 130 RS, FAVORIT i pozostałych rajdowych modeli marki” – dodał Hrabánek.

„Historia startów samochodów z Mladá Boleslav w Rajdzie Monte Carlo sięga roku 1912” – opowiada Andrea Frydlová, dyrektor Muzeum ŠKODY. „Reputację marki w motorsporcie ukształtował jednak model 130 RS. Skonstruowanie konkurencyjnego samochodu rajdowego w czasach centralnie sterowanej gospodarki Czechosłowacji było podwójnym wyzwaniem. Osiągnięte wyniki pokazują, jak dużą wiedzą i poświęceniem wykazywali się inżynierowie ŠKODY w tamtych czasach” – podsumowała Frydlová.

W 1912 roku hrabia „Sasha” von Kolowrat-Krakowski wystartował w Rajdzie Monte Carlo w otwartym wozie Laurin & Klement. W roku 1936 ŠKODA POPULAR z nadwoziem roadster, prowadzona przez załogę Pohl/Hausman zajęła drugie miejsce w kategorii dla samochodów z silnikami do 1500 cm3. Oprócz zawodników z ojczyzny marki, sukcesy dla ŠKODY zdobywali także kierowcy z Finlandii, Norwegii i Niemiec.

W roku 1961 Rajd Monte Carlo podbiły dwa egzemplarze ŠKODY OCTAVIA Touring Sport wystawione przez skandynawskie prywatne zespoły. Para Finów Keinänen/Eklund zwyciężyła w kategorii samochodów z silnikami do 1300 cm3, podczas gdy norweski duet Gjolberg/Martinsen stanął na drugim miejscu podium.

W 1977 ŠKODA zdołała powtórzyć ten sukces w jeszcze bardziej konkurencyjnej stawce. Fabryczny zespół ŠKODY skrupulatnie przygotowywał się do startu w kultowym rajdzie poprzez intensywny program treningowy liczący pięćset kilometrów jazdy dziennie. Spośród 198 załóg, które wystartowały 22 stycznia 1977 roku, do mety 28 stycznia dotarło tylko 45 załóg. Najszybsi w kategorii do 1300 cm3 okazali się Václav Blahna i Lubislav Hlávka, którzy zakończyli rywalizację przed Milanem Zapadlo i Jiřím Motalem. W klasyfikacji generalnej dwie ŠKODY 130 RS zajęły dwunaste i piętnaste miejsce w bardzo konkurencyjnej stawce z mocniejszymi konkurentami o większych silnikach. Trzecia fabryczna załoga ŠKODY, Svatopluk Kvaizar/Jiří Kotek, została zmuszona do wycofania się przez usterkę techniczną.

Podwójna wygrana w Rajdzie Monte Carlo była jednym z wielu pamiętnych sukcesów ŠKODY 130 RS. Największym z nich było zdobycie dla marki tytułu Mistrza Konstruktorów w klasyfikacji generalnej Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych w 1981 roku, rok po zdobyciu trzeciego miejsca. Złota era modelu zakończyła się w roku 1983, gdy sportowa homologacja modelu – już wcześniej przedłużana przez FIA – ostatecznie wygasła.

Historia sukcesów w rajdach, przez które w latach 70. i 80. model ten zapracował sobie na miano „Porsche Bloku Wschodniego”, rozpoczęła się w roku 1975. Czterometrowe coupé ważyło zaledwie 720 kg. Dach, maska i poszycia drzwi wykonano z aluminium, błotniki i pokrywę silnika z tworzywa sztucznego. W kabinie zamontowano klatkę bezpieczeństwa wykonaną ze stalowych rur.

Wyczynowa ŠKODA 130 RS była napędzana przez zamontowany z tyłu, chłodzony cieczą górnozaworowy silnik czterocylindrowy o pojemności 1,3 litra. Zależnie od przełożenia skrzyni biegów, 140 KM mocy maksymalnej mogło rozpędzić wóz do nawet 220 km/h. Sportowa konstrukcja wyposażona była w podwójne gaźniki Webera, suchą miskę olejową i skrzynię korbową wykonaną z aluminium.

W drugi weekend stycznia zespół ŠKODA Motorsport powtórzył historyczne dokonanie sprzed czterdziestu lat, pisząc kolejny wielki rozdział w historii czeskiej marki. Norwescy zawodnicy reprezentujący barwy ŠKODY, Andreas Mikkelsen i Anders Jæger, zwyciężyli w najsłynniejszej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata podczas swojego pierwszego startu w rajdowej ŠKODZIE FABIA R5. Dublet marki w WRC 2 uzupełniła kolejna z fabrycznych załóg, Czesi Jan Kopecký i Pavel Dresler.