WRC Motorsport&Beyond

100 km/h w 2,8 sekundy!

Taki właśnie wynik osiągnął najnowszy McLaren Senna. Jego debiut za miesiąc w Genewie, a my już teraz możemy podziwiać osiągi i sylwetkę tego cuda. Auto robi piorunujące wrażenie.

Senna jest uosobieniem DNA McLarena w najczystszej postaci. Samochód torowy w ekstremalnej wersji, przeznaczony na drogi publiczne. Jest to najlżejsze auto wyprodukowane przez koncern od czasów F1. Stanowi ono hołd dla legendarnego kierowcy wyścigowego, który nazywał się Ayrton Senna da Silva. Myślę, że fani F1 doskonale wiedzą kim był ten wyjątkowy człowiek.

Przejdźmy teraz do osiągów tego demona. 800 PS i 800 Nm to wynik 4-litrowej podwójnie doładowanej jednostki V8. Jest to najmocniejszy silnik benzynowy, jaki kiedykolwiek zbudował McLaren. Stosunek mocy do masy wynosi 668 PS na tonę! Maksymalna moc generowana jest przy 7250 obr./min. Moment rzędu 700 Nm kierowca ma do dyspozycji już przy 3000 obr./min. Wartość maksymalnego momentu obrotowego uzyskiwana jest w zakresie 5500-6700 obr./min.

Moc silnika przekazywana jest za pośrednictwem zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów o siedmiu przełożeniach. Zastosowano w niej technologię Ignition Cut, która pozwala na niesamowicie szybkie i płynne zmiany biegów. Dzięki tak skonstruowanej przekładni auto przyśpiesza, jak wściekłe. Pierwsze 100 km/h osiąga w 2,8 sekundy, 200 km/h pojawia się na liczniku już po 6,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 340 km/h.

Nadwozie typu monoqoque w całości wykonano z włókien węglowych. Masa sucha pojazdu wynosi zaledwie 1198 kg. Wszystkie panele karoserii ważą łącznie niespełna 60kg! Potężne skrzydło, które widzimy na tyle pojazdu, mimo swoich dużych rozmiarów waży tylko 4,87 kg. Cały pakiet aerodynamiczny zastosowany w tym samochodzie potrafi wytworzyć aż 800 kg siłę docisku! W momencie, w którym auto przekracza 250/h, aktywne ospoilerowanie i tylne skrzydło ustawiają się w taki sposób, aby zmniejszyć generowane siły. W sytuacji, gdyby ten system nie działał, siła docisku byłaby tak mocna, że uszkodziłaby zawieszenie oraz opony!

Powstanie zaledwie 500 egzemplarzy McLarena Senna. Na brytyjskim rynku, z podatkami, za samochód zapłacić trzeba 750 tys. funtów, czyli przeszło 3,5 mln zł.

Tagi: McLaren, Ayrton Senna, Genewa